Hej!
Jag heter Erik, är 39 år gammal och är personen bakom både det här forumet och den tillhörande Discorden (som har funnits i lite över ett år nu). Jag har en autismdiagnos och håller just nu på att utredas för ADHD. Som barn hade jag ett mildare tvångssyndrom och under större delen av mitt liv har jag varit deprimerad i varierande grad.
Det är egentligen först under de senaste ca tre åren som depressionen gradvis försvunnit helt. Jag har gjort flera stora förändringar i mitt liv och mår idag bättre än jag någonsin gjort, både fysiskt och psykiskt. Speciellt det senaste året har varit avgörande, jag börjar faktiskt känna mig genuint lycklig för första gången.
Jag är i grunden introvert, men har på senare år blivit mer och mer extrovert i takt med bättre mående.
Anledningen till att jag startade både Discorden och forumet är att jag tror det finns ett behov av gemenskap för oss som är neurodivergenta och/eller har erfarenhet av psykisk ohälsa. Här kan vi vara i majoritet och känna oss som normen, i stället för att alltid känna oss utanför. Förhoppningen är att vi ska kunna hitta gemenskap och förståelse.
Namnet speglar det, ”Neuro” för våra olika neurologiska funktionsskillnader och ”kin” för kinship – samhörighet.
Jag har själv känt stark gemenskap med andra neurodivergenta, både online och i verkligheten och det i sin tur är en viktig del i mitt bättre mående de senaste åren.
Jag vill genom detta forum och discorden hjälpa andra att förhoppningsvis få en liknande upplevelse.
Just nu studerar jag på folkhögskola, mitt andra av två planerade år på allmän kurs. Målet är att få behörighet att kunna söka universitet, men om jag faktiskt kommer läsa vidare (och i så fall vad), har jag inte bestämt än. Jag älskar att lära mig nya saker, men just därför är det svårt att välja väg. Mycket är intressant! Jag låg alltid långt före i skolan och när jag gick i åttan var jag redan klar med min böckerna min bror hade när han läste naturvetenskapliga programmet på gymnasiet. Tyvärr gjorde det att jag blev väldigt understimulerad när jag själv började på gymnasiet, vilket slutade med att jag hoppade av efter ett år där jag mest satt i cafeterian och spelade kort.
I övrigt är jag en ganska nördig person. Jag älskar spel i alla former, dator, konsol eller brädspel. Särskilt survival-, sandbox- och pusselspel. Jag gillar också filmer, serier och böcker, gärna inom fantasy, sci-fi eller skräck. Kreativa saker så som att skriva, rita, lära mig att spela piano, lära mig japanska och fotografera (och massa andra annat) står mig nära.
Jag gillar också att träna, vandra, tälta, utforska nya platser och umgås med vänner.